FAQ: Często zadawane pytania

Poniżej przedstawiamy zestaw pytań, które najczęściej pojawiają się ze strony naszych klientów. 

1. Co oznacza rodzaj zdjęcia: proste i złożone?

2. Co jest brane pod uwagę przy wycenie?

3. Co "na pewno" jest w cenie usługi?

4. Co z dostawą i odbiorem produktów do sesji zdjęciowej? 

5. Jak fotografowana jest odzież na tzw. niewidocznym manekinie w technice "duch"?

6. Jakie posiadamy manekiny i jakie są ich rozmiary?

7. Co oznacza łączenie głębi ostrości i czy zdjęcie z połączoną głębią ostrości jest droższe od zdjęcia bez jej łączenia?

8. Czy powinieneś powiedzieć nam do czego użyjesz zdjęć wykonanych u nas i dlaczego jest to istotne?

9. Czy archiwizujemy i udostępniamy pliki RAW?

10. W jaki sposób udostępniamy zdjęcia?

11. Czym są prewki i kiedy dostanę zdjęcia w oryginalnym rozmiarze, bez znaku wodnego?

12. W jakich formatach udostępniamy zdjęcia naszym klientom?

13. Czy wystawiamy faktury VAT?

14. Czy wymagane jest podpisanie umowy przy każdym zleceniu?

15. Czy obrabiamy, retuszujemy zdjęcia innych fotografów?

16. W jakim trybie obrazu oraz przestrzeni barwnej dostaniesz od nas zdjęcia z przeznaczeniem do wydruku?

17. W jaki sposób jest realizowane zlecenie?

 

.

1. Co oznacza rodzaj zdjęcia: proste i złożone?

Zdjęcia proste to produkty nie wymagające dodatkowych czynności (składania, prasowania, rozpakowywania, nadmiernego czyszczenia, itp.), bez dużych powierzchni odbijających (szkło, metale, błyszczący plastik, itp.).

Zdjęcie złożone to produkty o dużych powierzchniach odbijających, o bardzo małych lub większych rozmiarach (z reguły są to produkty kosmetyczne, elektroniczne, szklane, metalowe, biżuteria, żywność, odzież, itd.).

 

 

2. Co jest brane pod uwagę przy wycenie?

Przy wycenie brane pod uwagę są następujące czynniki:
a) Rodzaj fotografowanych produktów

b) Ilość zdjęć

c) Złożoność zlecenia, oczekiwania klienta

d) Termin zlecenia
e) Rodzaj zdjęcia
f) Wykorzystanie zdjęć

 

 

3. Co "na pewno" jest w cenie usługi?

W cenie usługi jest "na pewno":
a) Sesja zdjęciowa

b) Profesjonalny retusz (korekta tonalna i kolorystyczna, korekta ostrości,  poprawa kontrastu i jasności, usunięciu wad produktu, zanieczyszczeń, itp.)

c) Indywidualna kalibracja koloru do każdej sesji, produktu w konkretnych warunkach oświetleniowych

d) W przypadku odzieży w cenie jest prasowanie ubrań żelazkiem parowym

 

 

4. Co z dostawą i odbiorem produktów potrzebnych do sesji zdjęciowej?

Kwestia dostawy i odbioru znajduję się po stronie klienta i cena tego nie obejmuje. Klient dowozi produkty do studia. W przypadku innych miejscowości na terenie całej Polski i Świata, klient dostarcza produkty kurierem lub pocztą.

 

 

5. Jak fotografowana jest odzież na tzw. niewidocznym manekinie w technice "duch"?

Odzież fotografowana jest na specjalnych manekinach przystosowanych do zdjęć tego typu. Manekiny posiadają usunięte niektóre elementy ciała, co pozwala na idealne ułożenie odzieży. Wykonywanych jest kilka zdjęć z różnych stron (z lewej jak i z prawej strony ubrania), następnie zdjęcia te są odpowiednio łączone w programie graficznym Photoshop CC. Więcej informacji znajdziesz w tym artykule.

 

 

6. Jakie posiadamy manekiny i jakie są ich rozmiary?

Manekiny, na których najczęściej fotografujemy odzież są symetryczne, z ciężarem ciała rozłożonym na dwóch nogach. W tabeli poniżej znajdują się wymiary poszczególnych manekinów: 

 

 

biust / klatka

talia / pas

biodra

Damski

84 cm

59 cm

91 cm

Męski

97 cm

79 cm

97 cm

Damski krawiecki

87 cm

67 cm

93 cm

 

 

 

 

 

 

7. Co oznacza łączenie głębi ostrości i czy zdjęcie z połączoną głębią ostrości jest droższe od zdjęcia bez jej łączenia?

Głębia ostrości nie jest nieskończona, znajduje się w jednym punkcie na zdjęciu. Jeżeli chcesz aby Twoje zdjęcie było ostre w każdym punkcie, należy wykonać kilka zdjęć i połączyć głębie ostrości. Poniżej zostało to wytłumaczone na przykładzie zdjęcia złotej obrączki. Pięć mniejszych zdjęć to zdjęcia z ustawieniem ostrości na różne punkty obrączki. Zdjęcia te są prosto z aparatu. Zdjęcie w ramce powstało z połączenia pięciu zdjęć z różną ostrością. Następnie zostało poddane starannemu retuszowi w programie Photoshop CC. Finalne zdjęcie jest ostre w każdym punkcie. 
 

Zdjęcie z połączoną głębią ostrości (składające się z kilku zdjęć) jest droższe od zdjęcia, które składa się tylko z jednego zdjęcia z ostrością w jednym punkcie. Zdjęcie takie wymaga większej ilości zdjęć oraz większej ilości pracy i czasu poświęconego w trakcie retuszu finalnego zdjęci.  

 

8. Czy powinieneś powiedzieć nam do czego użyjesz zdjęć wykonanych u nas i dlaczego jest to istotne?

Tak. Powinieneś poinformować nas o tym gdzie zamierzasz użyć zdjęć wykonanych u nas. Jest to bardzo istotne, ponieważ zdjęcie do Internetu jest inaczej przygotowywane niż to do druku. Inaczej będzie wycenione zdjęcie, które ma znaleźć się na okładce gazety lub bilbordzie, a inaczej takie, które trafi tylko do Internetu.

 

 

9. Czy archiwizujemy i udostępniamy pliki RAW?

Nie archiwizujemy i nie udostępniamy plików RAW. Są one materiałem, z którego dopiero powstanie zdjęcie w trakcie konwersji. Pliki RAW nie są jeszcze zdjęciami, są to surowe pliki z informacją o dużym zakresie tonalnym. Plik RAW jest swoistym cyfrowym odpowiednikiem negatywu. Staje się zdjęciem dopiero po wywołaniu (konwersji) do formatu np. JPEG lub TIFF.

 

 

10. W jaki sposób udostępniamy zdjęcia?

Zdjęcia udostępniamy zazwyczaj poprzez Dysk Google. Po opłaceniu faktury dostaniesz na maila link, pod którym będziesz mógł pobrać swoje zdjęcia z naszego dysku. 

 

 

11. Czym są prewki i kiedy dostanę zdjęcia w oryginalnym rozmiarze, bez znaku wodnego?

Prewki to miniatury zdjęć wraz z naszym znakiem wodnym. Użycie takich zdjęć jest niemożliwe. Zdjęcia w oryginalnym rozmiarze bez znaku wodnego otrzymasz po opłaceniu faktury za usługę lub zaraz po otrzymaniu przez nas dowodu zapłaty. Przykładowa prewka wraz z znakiem wodnym poniżej:

 

 

12. W jakich formatach udostępniamy zdjęcia naszym klientom?

Zdjęcia udostępniamy w formacie JPEG, TIFF, PNG. Zdjęcia w formacie PSD udostępniamy rzadziej, tylko w przypadku złożonych projektów.

 

 

13. Czy wystawiamy faktury VAT?

Tak, wystawiamy faktury VAT.

 

 

14. Czy wymagane jest podpisanie umowy przy każdym zleceniu?

Nie jest wymagane podpisywanie umowy przy każdym zleceniu. Umowy zawieramy zazwyczaj w przypadku większych zleceń.

 

 

15. Czy obrabiamy, retuszujemy zdjęcia innych fotografów?

Nie obrabiamy ani nie retuszujemy zdjęć wykonanych przez innych fotografów i naszych klientów. Tworzymy zdjęcia od początku do samego końca sami.

 

 

16. W jakim trybie obrazu oraz przestrzeni barwnej dostaniesz od nas zdjęcia z przeznaczeniem do wydruku?

Zdjęcie do wydruku przygotowujemy w trybie RGB i w przestrzeni barwnej AdobeRGB na profesjonalnym, szerokogamutowym monitorze graficznym marki EIZO, który w 99% pokrywa gamut AdobeRGB. Nie przekazujemy zdjęcia w trybie CMYK. Poprawną konwersją z RGB na CMYK zajmuję się drukarnia, która posiada wiedzę o sprzęcie, na którym będzie drukowana fotografia. Bezsensownym jest przygotowanie obrazu w trybie CMYK jeżeli nie wiemy na jakiej drukarce i papierze będzie on drukowany oraz jeżeli nie mamy profilu ICC urządzenia drukującego. 
Dostaniesz od nas więc zdjęcie z przeznaczeniem do druku w przestrzeni AdobeRGB, które potem, przed wydrukiem musi być poprawnie przekonwertowane na CMYK dla konkretnej drukarni. Natomiast zdjęcie z przeznaczeniem do Internetu dostaniesz od nas w standardzie przestrzeni sRGB. Z takim zdjęciem nie trzeba już nic robić.

 

 

17. W jaki sposób jest realizowane zlecenie?

Poniżej został przedstawiony przybliżony schemat realizacji zleceń. Nie oznacza to jednak, że każde zlecenie realizowane jest w taki sam sposób.
 

Etap 1 - Kontakt

Kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Można również wysłać do nas wiadomość z zapytaniem lub prośbą o wycenę zlecenia dowolnego typu poprzez formularz kontaktowy.

 

Etap 2 - Wycena

Następnie analizowane są potrzeby klienta (rodzaj fotografii, przeznaczenie zdjęć oraz ilość sztuk przedmiotów do sfotografowania). Koszt wykonania zlecenia wyceniany jest indywidualnie po omówieniu szczegółów z zamawiającym. Jest on uzależniony od rodzaju oraz przeznaczenia projektu, opracowania graficznego, a także ilości przedmiotów.

 

Etap 3 - Umowa (opcjonalnie) 

Przy dużych zleceniach, przed rozpoczęciem pracy pobieramy zaliczkę. Termin wykonania zlecenia jest ustalany indywidualnie, adekwatnie do pracy, której wymaga dany projekt. Czas wykonania liczony jest od momentu dostarczenia przez klienta kompletnych materiałów oraz informacji wymaganych do wykonania usługi. Wszystkie wyżej wymienione informacje zawarte zostają w umowie między wykonawcą a zamawiającym.

Wystawiamy fakturę VAT.

 

Etap 4 - Kompletowanie materiałów

Klient dostarcza kompletne materiały oraz informacje wymagane do wykonania usługi. W przypadku fotografii produktowej i reklamowej, klient dostarcza osobiście produkty oraz wszelkie materiały dodatkowe, lub w przypadku pracy zdalnej - wysyła do nas. Dzięki temu oszczędzamy nasz czas.

Następnie wykonujemy zdjęcia i udostępniamy je na naszym dysku Google lub w inny wygodny sposób. Produkty natychmiast są odsyłane.

 

Etap 5 - Akceptacja wstępnego projektu

Klient po omówieniu zlecenia i dostarczeniu wszelkich niezbędnych materiałów, otrzymuje do wglądu najlepsze zdjęcie lub zdjęcia próbne, w przypadku kilku ujęć jednego produktu (ujęcie/a testowe). Po akceptacji wstępnego projektu wykonywana jest właściwa sesja zdjęciowa.

 

Etap 6 - Sesja zdjęciowa + retusz

Zlecenie zostaje wykonane w terminie ustalonym w umowie. Wszystkie zdjęcia poddane są starannej obróbce graficznej, a w szczególności:

- korekcie tonalnej,

- korekcie kolorystycznej,

- korekcie ostrości oraz poprawie kontrastu i jasności,

- usunięciu wad produktu oraz zanieczyszczeń,

 

Etap 7 - Dostarczenie prewek zdjęć

Klient otrzymuje prewki zdjęć. Są to zdjęcia podglądowe (o małych rozmiarach, słabszej jakości itp.). Służą one do zaprezentowania całości wykonanego projektu zamawiającemu. Uniemożliwiają jednak profesjonalne wykorzystanie zdjęć. 

 

Etap 8 - Zapłata i dostarczenie zdjęć

Klient dokonuje pełnej zapłaty pomniejszonej o wcześniej wpłaconą zaliczkę (w przypadku gdy miała miejsce). Następnie zamawiający otrzymuje gotowe zdjęcia. W zależności od preferencji pliki cyfrowe doręczane są w różnych formatach.

 

 

 

 

 

Masz inne pytania?

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania odnoście wyceny, spraw natury technicznej lub jakiekolwiek wątpliwości - chętnie odpowiemy oraz doradzimy. 

Wyślij do nas zapytanie: piotrpolaczyk.kontakt@gmail.com, zadzwoń: +48 662 445 398 lub skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Spis treści:

Odpowiedzi:

© 2017 Piotr Polaczyk All rights reserved