Wycena sesji fotograficznej. Czyli o co warto zapytać fotografa w trakcie prośby o wycenę sesji zdjęciowej. 

Masz produkt, produkt który jest dla Ciebie ważny. Chcesz go sprzedać i dobrze wiesz, że w dzisiejszych czasach bez zdjęcia tak naprawdę Twój cenny przedmiot nie istnieje. Klient kupuje oczami, często nie patrząc na parametry bierze to co widzi. Jeśli chcesz  sprzedać swój produkt, potrzebujesz profesjonalnych zdjęć. Załóżmy, że wybrałeś już fotografa, którego portfolio odpowiada Twoim oczekiwaniom. Teraz, żeby rozpocząć współpracę wystarczy tylko mail lub telefon…

 

 

W tym artykule dowiesz się jakie informacje zawrzeć w mailu z prośbą o wycenę zlecenia tak aby fotograf mógł udzielić trafnej i wartościowej dla Ciebie odpowiedzi.

 

 

 

1. Opowiedz nam o swoim produkcie

 

Powiedz nam co to za produkt, jakie są jego cechy, czy jest to maleńka buteleczka czy sporych rozmiarów maszyna, czy jest matowy, błyszczący, szklany czy niklowany. Napisz wszystko to co pozwoli nam zwizualizować jego wygląd i rozmiar. Dobrym pomysłem jest przesłanie zdjęcia produktu, może być zrobione telefonem, może to być produkt podobny, znaleziony w Internecie.

 

Zdarzało nam się otrzymywać maile o następującej treści:

 

 

 

"Witam. Proszę o wycenę sesji zdjęciowej jednego produkt."

 

 

 

Ta wiadomość nic nam nie mówi po za tym, że ktoś jest zainteresowany naszą usługą. To miłe, ale gdyby w wiadomości pojawiło się chociaż kilka dodatkowych informacji to proces wyceny poszedłby o wiele sprawniej.

 

 

 

2.  Ile chciałbyś otrzymać zdjęć?

 

Ważne jest ile zdjęć danego produktu będzie potrzebne oraz ile produktów będzie brało udział w sesji. Inaczej będziemy wyceniać zlecenie, na które składa się kilka ujęć tylko jednego produktu, który jest przy okazji jedynym i kluczowym produktem danej firmy. Inaczej też wyceniamy sesję kilkudziesięciu czy też kilkuset produktów dla sklepu internetowego.

 

 

 

3.  Jakie zdjęcia chciałbyś u nas wykonać?

 

Kiedy pytasz o cenę i termin realizacji koniecznie napisz jakich zdjęć potrzebujesz. Jest spora różnica między packshotem na białym tle a aranżowanym zdjęciem reklamowym. 

Jasne jest, że zdjęcie reklamowe wymaga pomysłu, omówienia i przygotowania aranżacji, zdobycia niezbędnych rekwizytów. W zależności od złożoności projektu wykonanie jednego takiego zdjęcia może pochłonąć wiele godzin pracy, dlatego przy planowaniu sesji i wyceny musimy znać wszystkie szczegóły, pomysły i preferencje klienta. Tutaj również dobrze sprawdzają się poglądowe zdjęcia z sieci. Oczywiście jeśli nie masz pomysłu, znajdziemy go wspólnie ale o tym też musimy wiedzieć. 

 

 

 

4. Gdzie użyjesz naszych zdjęć? 

 

Może potrzebujesz zdjęć produktów do sklepu internetowego, a może do drukowanego katalogu? Nie ważne czy chcesz ich użyć na Allegro, stronie www, banerze reklamowym, bilbordzie, fototapecie, ulotce a może we wszystkich tych i jeszcze paru innych miejscach, musimy to wiedzieć.

Dlaczego? Po pierwsze istotną dla nas kwestią jest to gdzie zdjęcie będzie prezentowane. Chodzi tu przede wszystkim o licencję do zdjęcia i przekazanie praw autorskich. To czy zdjęcie będzie zamieszczone w katalogu czy na okładce ma znaczenie przy wycenie. 

Po drugie jest różnica w przygotowaniu zdjęcia do Internetu i do druku. 

Zdarzało nam się słyszeć od klienta, że zdjęcia, które przygotowaliśmy na stronę internetową trafiły później do druku i okazało się że na ulotce czy też banerze nie wyglądają już tak dobrze. Gdybyśmy wiedzieli dokładnie jakie ma być ich przeznaczenie zostałby odpowiednio przygotowane i nie byłoby rozczarowania.

 

 

 

5. Termin na jakim ci zależy. 

 

Zdajemy sobie sprawę, że niektórych rzeczy nie da się zaplanować z dużym wyprzedzeniem, ale jeśli to możliwe napisz do nas na tyle wcześnie abyśmy mieli czas na przygotowanie i ustalenie szczegółów. Jeśli napiszesz z jednodniowym wyprzedzeniem, z prośbą o sfotografowanie trzydziestu produktów "na już" to mało prawdopodobne, że będziemy mogli podjąć się takiej sesji bo zwyczajnie nie będzie na nią czasu w naszym grafiku.

 

 

 

Podsumowując…

 

Pamiętaj o tym, że im więcej informacji o Twoich oczekiwaniach, wizji i samym produkcie znamy, tym lepsze zdjęcie możemy wykonać a Ty dostajesz dokładnie to czego chcesz. Dzięki informacjom, które od Ciebie uzyskamy będziemy w stanie dokonać wstępnej wyceny i będzie to niewątpliwie podłoże do świetnej i owocnej współpracy. 

 

 

 

 

03/03/2016

© 2017 Piotr Polaczyk All rights reserved