PORTFOLIO

13 kwietnia 2015
Fotografia produktowa packshot bielizny dla GOD SAVE QUEENS

Piotr Polaczyk

 

Jestem fotografem produktowym. Prowadzę duże studio fotografii reklamowej "8PRO Studio" we Wrocławiu. Na codzień realizuję produktowe sesje zdjęciowe dla moich klientów. Wykonuję zdjęcia packshotowe oraz złożone, stylizowane zdjęcia reklamowe na potrzeby e-commerce. 

Piszę dla Was również bloga z darmową wiedzą fotograficzną i pokazuję jak pracuję.

Jestem mężem, ojcem i fanem Star Wars.

 #WIEDZA 

 

Fotografia produktowa packshot jest dziedziną fotografii, która wykorzystywana jest przez każdą branżę znajdującą się na rynku. Zastanówmy się: kto nie potrzebuje dzisiaj zdjęcia swojego przedmiotu, usługi, lokalu? Wszyscy dookoła - często nieświadomie - potrzebujemy zdjęć, które zareklamują nasze produkty. Chociażby na zwykłą aukcję Allegro. 

 

Więc do rzeczy, zgodnie z obietnicą, którą złożyłem przed świętami poniżej ląduje świeżo upieczony artykuł, który dotyczy właśnie fotografii produktowej. Głównie, a raczej w zdecydowanej większości zajmiemy się zdjęciami odzieży wykonanej na "niewidocznym" manekinie w specjalnej technice "duch". Przedstawię sposób fotografowania, obróbkę oraz wszelkie szczegóły, które krok po kroku doprowadzą nas do efektu finalnego. Zapraszam!

 

WAŻNE: Zdjęcie było przygotowane w programie Photoshop CS6 na systemie Windows. Obecnie korzystam z systemu Macintosh.

Artykuł został opublikowany 13.04.2015r.
 

 

 

 

Jak można podejść do fotografowania odzieży i co to w ogóle jest ten "duch"?

 

Zdjęcia odzieży można przedstawić różnie. To zależy od tego jak bardzo "realistycznie" chcemy ją pokazać klientowi.

 

1. Możemy sfotografować ubrania na płasko. Wówczas wydają się kilka rozmiarów większe i nie wiadomo jak wyglądają na ciele. No bo niby skąd? :)

 

2. Możemy również fotografować odzież na modelce lub modelu. To rozwiązanie jest lepsze, ale ma swoje wady. Zdjęcia modowe wykonuje się zazwyczaj regularnie. Sklepy z odzieżą co chwilę mają nowe dostawy, które wymagają sfotografowania. W przypadku zdjęć na modelu jest to często problematyczne. Wiem to z autopsji. Modelowi może nie pasować termin - wtedy opóźniają się zdjęcia (a terminowość akurat w przypadku zdjęć produktów do sklepu internetowego jest na wagę złota). Nasz model, po mimo tego, iż z pewnością jest młody, zdrowy, piękny itd. może nam najzwyczajniej zachorować. Ogółem zdjęcia takie wymagają zaangażowania większej liczby osób - a to przecież nasz cenny czas.

 

3. Trzecim, moim zdaniem najlepszym sposobem jest fotografowanie odzieży na niewidocznych manekinach w technice tzw. "duch". Jest to nowoczesny sposób fotografowania ubrań. Klient widzi wówczas produkt obiektywnie, nie zwracając uwagi na inne rozpraszające rzeczy (np. modelkę lub manekin). Zdjęcia takie pokazują naturalny układ ubrania na ciele. Klient nie musi zastanawiać się już "jak to będzie leżało na mnie". Zdjęcia na manekinach coraz częściej zastępują tradycyjne lookbooki fotografowane na modelkach i modelach. Oczywiście nie jest wielką tajemnic, że tego typu zdjęcia wykorzystują największe marki odzieżowe. Zdjęcia wykonane w ten sposób mają wiele zalet:

 

a) Optymalizacja kosztów wykonania jest bardzo ważna, gdy w grę wchodzi bardzo duża ilość odzieży. Z całą pewnością wykonanie zdjęć "duchów" jest tańsze od profesjonalnej sesji z modelką lub modelem. 

b) Ubrania na niewidocznym manekinie można zaprezentować o wiele lepiej niż na modelce.

c) Ogromną zaletą jest również wspomniany czas realizacji, który jest o wiele krótszy niż w przypadku współpracy z modelami.

d) Aktualizacji kolekcji, bez obaw o zmianę modelki. Utrzymanie jednego stylu.

 

 

Jak zatem wykonać zdjęcie na niewidocznym manekinie?

 

Przejdźmy do meritum artykułu. Jak wykonywane są zdjęcia na manekinie, którego rzekomo nie ma?

 

Po pierwsze będzie nam potrzebny manekin. Męski bądź damski, w zależności co jest przedmiotem fotografowania. Np. takie:

 

 

 

 

Manekiny posiadają rozłączane kończyny, co ułatwia zakładanie oraz zdejmowanie odzieży. Są w kolorze białym. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie pozostawiają przebarwień na ubraniach spowodowanych odbiciem światła błyskowego. Wyobraźmy sobie że fotografujemy biały t-shirt na manekinie w kolorze "cielistym". W efekcie końcowym otrzymamy bardzo niepożądany efekt. kołnierzyk zabarwiłby nam się na ciemno żółty, rdzawy kolor - a tego nie chcemy. Klienci również

 

Kolejnym krokiem jest ubranie naszego manekina w ubranie, które chcemy sfotografować. W poradniku użyjemy niebieskiej koszulki damskiej na ramiączkach, tej którą widzieliście powyżej. Naszą bezduszną istotę ubieramy tak aby koszulka prezentowała się jak najlepiej. Dbamy o to aby nie było zagnieceń, fałdek itp. Oczywiście jeżeli ubranie tego wymaga - prasujemy. Możemy to zrobić żelazkiem parowym już na manekinie. Wykonujemy jedno zdjęcie z przodu z materiałem na prawej stronie. Drugie zdjęcie wykonujemy zakładając na manekina koszulkę na lewą stronę i stawiamy go tyłem. Tak abyśmy widzieli jego plecy i materiał koszulki był widoczny od wewnątrz.

 

 

 

 

Gdy mamy już sfotografowane ubranie w taki sposób - przechodzimy dalej.

 

Od tego momentu nie będzie nam już potrzebny aparat fotograficzny. Wszystko co dalej zrobimy będzie odbywało się już na komputerze w programie do obróbki graficznej. Ja do tego celu wykorzystam program Adobe Photoshop CS6. Pierwsza czynność, którą należy wykonać to dokładne wyszparowanie obu zdjęć (przód i tył od wewnątrz koszulki). Wyszparowanie jest to wycięcie obiektu z tła. W naszym przypadku obiektem jest sama koszulka, natomiast tłem są kończyny i tułów manekina oraz tło za manekinem. Zdjęcia powinny znaleźć się jako dwie odrębne warstwy. Do selekcji obiektu posłuży nam narzędzie Pióro (P). Róbcie razem ze mną, a nie powinno być problemów.

 

 

Zajmijmy się najpierw zdjęciem przodu. Jeżeli mamy już zaznaczoną koszulkę tak jak powyżej na zrzucie ekranu to klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy opcję "utwórz zaznaczenie". Wyskoczy nam ramka z zapytaniem o promień wtapiania. Jest to wartość mierzona w pikselach o jaką zostanie wtopiona selekcja po usunięciu tła (w naszym przypadku). Ja ustawiłem na 0,5 piksela. 

 

 

Po zdefiniowaniu wartości wtapiania obiekt zostanie zaznaczony z uwzględnieniem wtopienia. Następnie odwracamy zaznaczenie, tak aby wymazać to co znajduje się dookoła koszulki, a nie sama koszulkę. Klikamy w zakładkę "Zaznaczenie" i wybieramy "odwrotność". Zaobserwujemy, że zaznaczenie zostanie odwrócone. Teraz obszar zakropkowany będzie okalał całe zdjęcie i koszulkę.

 

 

Następnie usuwamy zaznaczony obszar narzędziem Gumka (E). Usuwamy zaznaczenie skrótem Ctrl+D. Tą samą czynność wykonujemy na drugiej warstwie, na tyle koszulki. Kolejno zaznaczamy i wycinamy tło. Powinniśmy otrzymać dwie wycięte warstwy:

 

 

Na początku dopasowywania ustawiamy w miarę możliwości ręcznie używając do tego narzędzia Przesunięcie (V). Kolejna czynność to dokładne dopasowanie warstwy dolnej do górnej. Czyli warstwę dolną (środek koszulki) dopasowujemy do warstwy górnej (przodu koszulki) tak aby wszystkie elementy koszulki zbiegały się (np. ramiączka). W tym celu użyjemy narzędzie do "wypaczania". Wchodzimy w zakładkę "Edycja">"Przekształć">"Wypaczenie".

 

 

Na warstwie dolnej pokaże nam się siatka:

 

 

Warstwę dolną dopasowujemy precyzyjnie do warstwy górnej. Chwytamy kursorem za siatkę i przeciągamy:

 

 

Następnie wymazujemy gumką elementy które "wystają" spod przodu koszulki, tak aby obie warstwy tworzyły jedną spójną całość - koszulkę na niewidocznym manekinie.
 

 

Gdy wykonamy tą czynność, musimy zadbać o cienie w odpowiednim miejscy, aby uwypuklić efekt 3D. Tutaj przyda nam się wyobraźnia. Cienie na pewno będą w środku koszulki czyli na dolnej warstwie. Cienie możemy wykonać narzędziem Pędzel (B) z łagodnym przejściem z niepełnym kryciem lub narzędziem Gradient (G). Ja użyję pędzla. Zaznaczamy dolną warstwę w panelu po prawej stronie (tam gdzie mamy podgląd wszystkich warstw). Narzędziem Różdżka (W) klikamy na pusty obszar na zdjęciu (szachownica). Zaznaczony zostanie obszar dookoła tylnej części koszulki. Naturalnie jeżeli chcemy dodać cień na koszulce (a nie dookoła) musimy odwrócić zaznaczenie: "Zaznaczenie">"Odwrotność". Powinniśmy otrzymać zaznaczony obszar środkowej części koszulki (dolnej warstwy):

 

 

Teraz narzędziem Pędzel (B) rysujemy cienie. W tym przypadku cienie najlepiej zrobić za krawędziami pierwszej warstwy (przodu koszulki) i na "tylnych" ramiączkach. Daję to efekt pustego obszaru w środku koszulki:

 

 

Nasza koszulka jest już prawie gotowa. Teraz musimy sprawdzić czy nie ma niepożądanych zagnieceń i czy łącza manekina nie prześwitują. Jeśli znajdziemy takie niedoskonałości usuwamy je narzędziem Łatka (J) lub Stempel (S). Najpierw jednak musimy połączyć nasze warstwy w jedną. Klikamy na jedną z nich prawym przyciskiem myszy i wybieramy "scal widoczne".

Na naszym przykładnie wyraźnie widać łączenie manekina w pasie:

 

 

Do usunięcia łączenia użyłem narzędzia Łatka (J). Zaznaczamy obszar niedoskonałości i przeciągamy go w miejsce skąd chcemy pobrać kolor. Photoshop sam obliczy i pomiesza kolory:

 

 

Tymi dwoma narzędziami usuwamy wszystkie wady, które mają zniknąć z przedmiotu. Następnie możemy lekko wymodelować ogólny kształt naszego ubrania. Na mojej koszulce brzydko wygląda dół. Jest mocno naciągnięta. Do wymodelowania kształtu posłuży mi użyte już wcześniej narzędzie do wypaczania kształtu zaznaczenia. ("Edycja">"Przekształć">"Wypaczenie"):

 

 

Dopasowujemy obiekt tak aby jego kształt był naturalny:

 

 

Klikamy jeszcze prawym przyciskiem myszy na naszą warstwę i wybieramy "spłaszcz obraz". Nasze przezroczyste tło (szachownica) wypełni nam się białym kolorem. Koszulka prezentuję się następująco:

 

 

To by było na tyle. Właśnie w taki sposób powstają zdjęcia na niewidocznych manekinach typu "duch".

Jeżeli macie jakiekolwiek pytania dotyczące samego wykonania zdjęcia czy też obróbki w Photoshopie lub coś napisałem w niezrozumiały sposób napiszcie do mnie. Postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. 

Jak fotografować odzież na niewidocznym manekinie w technice "duch"?

Zobacz też:

 #REALIZACJA  Od paru lat współpracuję z marką GOD SAVE QUEENS. Współpraca jest na bardzo wysokim poziomie, a wszelkie szczegóły są ustalane w błyskawiczny sposób, co przekłada się zawsze na pozytywny
 #REALIZACJA  Parę miesięcy temu zostałem zapytany o chęć zrealizowania reklamowej sesji zdjęciowej opraw korekcyjnych i przeciwsłonecznych do kalendarza na rok 2024. Kalendarz w swoim założeniu miał być prezentem dla klientów
 #WIEDZA  Obecnie, wrażenia wizualne stanowią kluczowy czynnik wpływający na wybory konsumentów. Fotografia produktowa zajmuje wyjątkowe miejsce w strategiach marketingowych. Wydaje się że dynamiczny rozwój Sztucznej Inteligencji (SI) (ang. Artificial Intelligence,

Blog

Kontakt

Warsztaty

Fotografia reklamowa

Fotografia produktowa

Studio fotograficzne „8PRO Studio” mieści się we Wrocławiu, przy ul. Robotniczej. Wykonuję na codzień zdjęcia produktowe na białym tle typu packshot oraz zdjęcia reklamowe. Realizuję również sesje wyjazdowe w siedzibach moich klientów na terenie Dolnego Śląska i całej Polski. Głównie na terenie miast Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Gliwice, Poznań, Łódź, Rzeszów, Szczecin, Gdańsk.

Zobacz moje portfolio fotografii produktowej i reklamowej.

© 2024 Piotr Polaczyk | Wszystkie prawa zastrzeżone