Piotr Polaczyk
Jestem fotografem produktowym. Prowadzę duże studio fotografii reklamowej "8PRO Studio" we Wrocławiu. Na codzień realizuję produktowe sesje zdjęciowe dla moich klientów. Wykonuję zdjęcia packshotowe oraz złożone, stylizowane zdjęcia reklamowe na potrzeby e-commerce.
Piszę dla Was również bloga z darmową wiedzą fotograficzną i pokazuję jak pracuję.
Jestem mężem, ojcem i fanem Star Wars.
#WIEDZA
W sieci trwa zagorzała dyskusja o tym, czy wizualizacje wygrają z tradycyjną fotografią produktową. Czy aparat zostanie zastąpiony przez klawiaturę? Czy w najbliższej przyszłości fotograf będzie musiał przebranżowić się na promptera? A może zdjęcia zostaną wyparte przez wyidealizowane obrazy, renderowane przez grafików?
Z naszych obserwacji odpowiedź jak zwykle brzmi: to zależy!
Analizując sytuację na rynku, od jakiegoś czasu pytamy naszych klientów o zdanie. Zadajemy pytania tak, by zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania. Przede wszystkim chcemy wiedzieć: dlaczego nie render/wizualizacja, tylko jednak zdjęcie?
Dziś podzielimy się z Wami tym, jakie odpowiedzi otrzymywaliśmy w ostatnich miesiącach.
Część klientów używała lub używa obrazów renderowanych, ale wciąż świadomie zleca zdjęcia produktowe. Robią to przede wszystkim po to, by utrzymać poczucie autentyczności. Mówią nam, że widzą różnicę w tym, jak ich odbiorcy reagują na przedstawiany produkt i pomimo świetnych możliwości graficznych, nadal zdjęcie sprzedaje lepiej, ponieważ daje poczucie, że ten przedmiot istnieje naprawdę.
Przykład 1
Zdjęcie (widoczne faktury; poprawny kształt; wyraźne szczegóły)
Render (brak dokładnych faktur; płaski, sztuczny wygląd niektórych elementów)
Przykład 2
Zdjęcie (widoczne faktury; poprawny kształt; wyraźne szczegóły)
Render (brak dokładnych faktur; płaski, sztuczny wygląd niektórych elementów)
Przy obecnych możliwościach wyrenderować można wszystko, pytanie tylko za ile. Perfekcyjny, hiperrealistyczny render to wciąż duży koszt. Firmy takie jak Apple, Ikea, Tesla czy inni giganci branży technologicznej bazują na grafikach, jednak w takich firmach budżet na reklamę rośnie proporcjonalnie do ilości sprzedanych egzemplarzy. Render, będący w zasięgu finansowym mniejszych firm, nie oddaje rzeczywistości tak dobrze, jak chciałby tego przedsiębiorca oraz kupujący.
Kolejnym aspektem, o którym rozmawialiśmy, jest to, że w porównaniu do tworzenia renderów i grafik proces przeprowadzenia sesji zdjęciowej jest znacznie krótszy. Przy stałych współpracach, zoptymalizowanym systemie pracy i komunikacji, klienci otrzymują zdjęcia szybko i mogą od razu zacząć sprzedawać produkty. Stworzenie dokładnej grafiki zajmuje więcej czasu, co jest niekorzystne, gdy gotowe produkty już czekają w magazynie
Dla naszych klientów bardzo ważne jest dokładne odwzorowanie produktu na zdjęciu. Muszą się zgadzać wymiary, proporcje, drobne detale, kolory czy faktury materiałów.
To zagadnienie często pojawia się w dyskusji o wykorzystaniu sztucznej inteligencji do generowania zdjęć czy retuszu. Mimo zaawansowanych narzędzi sztuczna inteligencja wciąż zmienia produkty, zaburza ich proporcje i podstawowe cechy charakterystyczne (AI tworzy produkt za każdym razem od nowa), co staje się przyczyną reklamacji oraz niezadowolenia kupujących.
Dostępne modele AI nie retuszują zdjęć - generują one nowy obraz w oparciu o podany przykład i opis (prompt). Nie jesteśmy więc w stanie (przynajmniej w momencie tworzenia tego artykułu) otrzymać zdjęcia bez zmian w detalach. Mało tego, każda kolejna próba poprawy obrazu daje kolejne modyfikacje, które dodatkowo zniekształcają obraz bazowy.
Wszelkie odstępstwa od realnego wyglądu sprawiają, że klient docelowy czuje się oszukany. Oczywiście fotograf retuszuje zdjęcia tak, by produkt nie miał wad i wyglądał korzystnie, ale jest to zupełnie inny rodzaj zmiany niż np. dodanie elementów czy zmiana rozmiaru produktu.
Przykład 1
Moje zdjęcie bez retuszu
Retusz przy użyciu czata GPT
(produkt jest stworzony od nowa, przez co traci proporcje; widać nielogiczne elementy i kształty)
Przykład 2
Moje zdjęcie bez retuszu
Retusz przy użyciu czata GPT
(produkt jest stworzony od nowa, przez co traci proporcje; widać nielogiczne elementy i kształty)
Przykład 3
Moje zdjęcie bez retuszu
Retusz przy użyciu czata GPT
(produkt jest stworzony od nowa, przez co traci proporcje; widać nielogiczne elementy i kształty)
Nierozsądnym byłoby zamykanie się na możliwości, jakie dają narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Oczywistym jest również fakt, że fotograf korzysta z narzędzi graficznych w swojej pracy. Wyzwaniem na nadchodzące lata będzie połączenie tych wszystkich obszarów tak, by jeszcze lepiej i sprawniej obsługiwać firmy sprzedające produkty w sieci.
Z naszych obserwacji oraz rozmów z klientami wynika, że zdjęcia to wciąż najlepszy sposób na prezentację online. Jednocześnie coraz lepiej sprawdzają się narzędzia pozwalające połączyć metody. Zdjęcie typu packshot można wkomponować w wygenerowane otoczenie lub zmienić w ruchomą grafikę; wiele firm nakłada zdjęcia odzieży na wygenerowanych modeli, co pozwala redukować koszty. Przykłady można mnożyć, jednak wspólnym mianownikiem wciąż jest dobrej jakości wejściowe zdjęcie produktowe.
Przykład 1
Zdjęcie packshot i wygenerowana przez AI modelka z użyciem zdjęcia spodni
Przykład 2
Zdjęcie packshot i wygenerowane przez AI wnętrze z użyciem zdjęcia pieca
Studio fotograficzne „8PRO Studio” mieści się we Wrocławiu, przy ul. Robotniczej. Wykonuję na codzień zdjęcia produktowe na białym tle typu packshot oraz zdjęcia reklamowe. Realizuję również sesje wyjazdowe w siedzibach moich klientów na terenie Dolnego Śląska i całej Polski. Głównie na terenie miast Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Gliwice, Poznań, Łódź, Rzeszów, Szczecin, Gdańsk.
Zobacz moje portfolio fotografii produktowej i reklamowej.
© 2025 Piotr Polaczyk | Wszystkie prawa zastrzeżone